Pilates

is een effectieve trainingsmethode waarmee je je spieren tegelijkertijd versterkt en rekt. Daarnaast richt je je op de ademhaling, waardoor je ook spanning leert afbouwen. Wanneer je pilates regelmatig beoefent, voel je je meer in balans, krijg je een beter lichaamsbesef en een betere coördinatie, kracht en lenigheid.

Joseph Pilates ontwikkelde deze trainingsmethode tijdens de Eerste Wereldoorlog voor de rehabilitatie van oorlogsveteranen. Nu zweren veel beroemdheden en professionele dansers en sporters erbij. Met pilates beïnvloed je niet alleen je lichaam, maar ook je stemming. Je houding verbetert, je 
kunt een plattere buik verwachten en geestelijk zul je je kalmer voelen.

 

De core

De training bestaat uit een serie vloeiende oefeningen die je zowel staand als liggend op een mat uitvoert. Ondertussen werk je ook aan je ademhaling. Met de oefeningen train je ieder lichaamsdeel, maar de nadruk ligt vooral op de kern (buik, billen en onderrug). 
De spieren die de wervelkolom ondersteunen komen dan aan bod. Een stabiele kern vermindert het risico op blessures en zorgt voor een goede lichaamshouding. De pilatesinstructeur zorgt ervoor dat alle oefeningen op de juiste manier worden uitgevoerd.

 

Ook voor nek- en rugklachten

Door pilates ontwikkel je lange, sterke spieren en een soepele, krachtige rug. Na enkele maanden zie je al resultaat. Je voelt je eleganter en zelfverzekerder en je fysieke uithoudingsvermogen neemt toe. Pilates is ook aan te raden naast andere blessuregevoelige sporten. En heb je nek- en rugklachten? Dan kan pilates helpen je klachten te verminderen.

 

Voor beginners en gevorderden

Pilates kan zowel door beginners als gevorderden worden beoefend. Je wordt je bewust van je ademhaling, je houding en energieniveau. Via grondoefeningen werk je aan de versterking van je dieper gelegen buik- en rugspieren en je houdingsspieren. Je werkt altijd op je eigen niveau en in je eigen tempo, in combinatie met je ademhaling. De instructeur zal je, daar waar nodig, persoonlijk corrigeren en helpen, zodat je het beste uit je training haalt.