Yoga

herstelt de balans tussen lichaam en geest…
Ashtanga Yoga is een fysiek actieve vorm van Yoga waarmee je niet alleen kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid opbouwt, maar ook concentratie en focus. Yin Yoga is de tegenhanger van Ashtanga Yoga waarbij je juist werkt aan je totale ontspanning. Yin Yoga versterkt je bindweefsel en gewrichten en vergroot je flexibiliteit en zelfvertrouwen.

In ons drukke leven is de balans tussen lichaam en geest vaak ver te zoeken. Bij Fitdans Bewegingsstudio helpen we jou die balans weer te herstellen. Ashtanga Yoga creëert kalmte en bevordert de gezondheid en kracht van je lijf. Yin Yoga zorgt voor rust en ontspanning en richt zich op loslaten…

Ashtanga Yoga: intensief ontspannen

Verbrand gemiddeld 350 calorieën per uur!

Werken, je huishouden doen, voor je gezin zorgen en ook nog eens je sociale contacten onderhouden. In deze tijd moeten we heel wat ballen hoog houden en dat gaat vaak ten koste van onszelf. Met Ashtanga Yoga leer je de focus weer terug te leggen bij jou. Stress neemt af en je concentratievermogen neemt toe. Je voelt je verfrist en kalm. Maar je lichaam wordt er ook leniger en sterker van. Zelf ervaren wat Ashtanga Yoga is? Meld je dan aan voor een proefles!

In ons drukke leven is de balans tussen lichaam en geest vaak ver te zoeken. Bij Fitdans Bewegingsstudio helpen we jou die balans weer te herstellen. Ashtanga Yoga is een dynamische en fysiek intensieve vorm van Yoga die kalmte creëert en die de gezondheid en kracht van het lichaam bevordert.

Ashtanga Yoga: flink zweten

Vergeet je handdoek niet, want het wordt zweten! Bij Ashtanga Yoga voer je achter elkaar (in een vloeiende beweging) een serie houdingen uit terwijl je een speciale ademhalingstechniek gebruikt. Op deze manier circuleert er veel zuurstof in het lichaam en wek je van binnenuit warmte op. Gifstoffen worden via het zweet afgevoerd waardoor je lichaam zich zuivert. Je organen worden gemasseerd en je doorbloeding verbetert. Verder bouw je kracht, lenigheid en conditie op.

Ashtanga Yoga: meer energie, focus en veerkracht
Ben je veel moe? Dan is het juist goed om aan Ashtanga Yoga te doen. Door de houdingen en speciale ademhaling (Ujjayi-ademhaling) worden de energiestromen in je lichaam geactiveerd. Je concentratie, focus en veerkracht nemen toe. Om Ashtanga Yoga te kunnen beoefenen hoef je niet superlenig te zijn. De yogadocent helpt je om de houdingen op jouw persoonlijke niveau zo goed mogelijk uit te voeren.

[link] Lestijden

 

Yin Yoga: rust in lijf en hoofd

Heb jij een zittend beroep? Pieker je veel? Zitten je spieren en gewrichten vaak vast? Wil je leren ontspannen en accepteren? Probeer dan eens een les Yin Yoga bij Fitdans Bewegingsstudio. Bij deze vorm van Yoga gaat het niet om spieren aanspannen, maar juist om spieren loslaten. Je bindweefsel en gewrichten worden soepeler en je komt los van de maalgedachten in je hoofd.

Yin Yoga wint in Nederland snel aan bekendheid. Het is de tegenhanger van Yang Yoga zoals Ashtanga Yoga. Doordat je je spieren leert ontspannen, versterk je je bindweefsel en gewrichten. Het bindweefsel wordt opgerekt waardoor je langer in dezelfde houding kunt blijven zitten. De ademhaling en houdingen bij Yin Yoga maken je bewust van je gedachten en gevoelens. Je krijgt de tijd om te observeren, te accepteren en los te laten. Yin Yoga geeft rust in je lijf én in je hoofd.

Yin Yoga: pure ontspanning
Moeite om gedachten los te laten? Vastzittende spieren en gewrichten? Of heb je last van beide? Yin Yoga leert je zowel je lichaam als je geest te ontspannen. De houdingen rekken dieperliggende spieren op en maken het bekkengebied los. Yin Yoga is erg prettig voor mensen die een zittend beroep hebben. Doordat je weet hoe je je spieren moet loslaten zal er meer mobiliteit in je gewrichten ontstaan. Piekergedachten verminderen. Alles in je wordt stiller.

Yin Yoga: rustig maar intensief
Hoewel de verschillende houdingen bij Yin Yoga rustig worden uitgevoerd, zijn ze wel intensief. Je blijft lang (tussen 2 en 5 minuten) in dezelfde houding zitten. Daarom is het aantal houdingen tijdens de les ook minder dan bij de ‘actievere’ yogavormen. Bij iedere houding zoek je naar een juiste en bewuste manier van ontspanning. Daarbij kun je gebruik maken van hulpmiddelen zoals kussens, dekens of riemen.

Yin Yoga: persoonlijke begeleiding
De yogadocent van Fitdans Bewegingsstudio neemt alle tijd om de deelnemers goed te begeleiden en de houdingen aan te passen aan ieders persoonlijke behoeften. Tijdens de les kunnen allerlei gedachten, gevoelens en emoties opborrelen. Laat het gewoon gebeuren, kijk ernaar en probeer ze te laten gaan. Yin Yoga is geschikt voor iedereen die (geestelijk en lichamelijk) wil leren ontspannen.

Yoga
Yoga